تبلیغات
عطش

عطش
 
نویسندگان
نظر سنجی
با سلام . لطفا نظرتونو در مورد وبلاگ بیان کنید ؟








منم اللّه و منم رحمان، خویشاوندى و رحم را من آفریدم و براى او نامى از نام خودم جدا ساختم، پس هر آن كس كه آن را وصل كند و با خویشاوند بپیوندد، من نیز او را وصل مى ‏كنم و هر كس آن را ببُرد من هم او را مى ‏بُرم.

شکلک های محدثه

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، فَإنَّ خَیْرَ الْعِباداتِ أقْرَبُها بِالأمْنِ وَأخْلَصُها مِنَ الآفاتِ وَأدْوَمُها وَإنْ قَلَّ فَإنْ سَلِمَ لَكَ فَرْضُكَ وَسُنَّتُكَ فَأنْتَ أنْتَ‏

امام صادق علیه السلام مى ‏فرماید: بهترین عبادات، عبادتى است كه از خطرات شیاطین بیرونى و عوامل مادى بازدارنده و خطرات درونى در امان باشد و تداوم پیدا كند گر چه به صورت ظاهر اندك و كم بنماید.

 

اگر واجبات و مستحبات تو به طور كامل و سالم انجام گیرد بدون تردید در بندگى خود و عبادت نسبت به معبود صادقى.

وَاحْذَرْ أنْ تَطَأَ بَساطَ مَلِكِكَ إلّابِالذُّلِّ وَالْإفْتِقارِ وَالْخَشْیَةِ وَالتَّعْظیمِ وَأخْلِصْ حَرَكاتِكَ مِنَ الرّیا وسِرِّكَ مِنَ الْقَساوَةِ

جداً از این كه بدون احساس ذلت و احتیاج و خشیت و درك عظمت دوست پا در مقام بندگى و بساط سلطان واقعى ‏ات بگذارى بپرهیز.

 

این مقام، جاى نشان دادن ذلت، فقر، خشیت و تعظیم است كه بدون این حالات، كسى را در این بساط راهى نیست و بدون این حقایق بندگى، به زیور كمال آراسته نمى ‏شود.

تمام حركات عبادى خود را از ریا خالص كن و دلت را كه حریم حضرت مولاست از قساوت و چرك عصیان، با جذب و جلب رحمت او بشوى.

 

فَإنَّ النَّبی صلى الله علیه و آله قال: الْمُصَلّی مُناجٍ رَبَّهُ فَاسْتَحِ مِنَ الْمُطَّلِعِ عَلى‏ سِرِّكَ الْعالِمُ بِنَجْواكَ وَما یَخْفی ضَمیرُكَ وَكُنْ بِحَیْثُ یَراكَ لِما أرادَ مِنْكَ وَدَعاكَ إلَیْهِ‏

 

 

مناسك صوریه و عبادات غالبیه‏

توجه داشته باش كه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

شخص نمازگزار به وقت نماز، در حال مناجات و راز و نیاز با خداست، پس شرم و حیا كن از جناب او كه بر باطن و ظاهر تو آگاه است و به همه حركات و سكناتت واقف، مواظب باش كه به وقت مناجات زبانت از آلودگى‏ ها پاك و دلت از غفلت و قساوت و ریا منزه باشد.

 

و عبادت را به آن كمیت و كیفیتى كه از تو خواسته‏اند بجا آر و تمام شرایط ظاهرى و باطنى آن را رعایت كن تا به حقیقت عبادت برسى.

امام خمینى رحمه الله در این زمینه مى ‏گوید:

باید دانست كه مناسك صوریه و عبادات غالبیه نه فقط براى حصول ملكات كامله روحانیه و حقایق قلبیه است، بلكه آن یكى از ثمرات آن است.

 

 

لكن نزد اهل معرفت و اصحاب قلوب، كلیه عبادات، سرایت دادن معارف الهیه است از باطن به ظاهر و از سرّ به علن و چنانچه نعمت رحمت رحمانیه، بلكه رحیمیه منبسط بر تمام نشئات قلبیه و قالبیه انسانیه است و هر یك از مراتب را حظى است از نعم جامعه الهیه، هر یك را حظ و نصیبى است از ثناى حق و شكر نعمت رحمانى و رحیمى واجب مطلق و تا از نشئه صوریه دنیویه، نفس را حظى است و از حیات ملكى نصیبى است، بساط كثرت به كلى برچیده نشود و حظوظ طبیعت مرتفع نگردد و سالك الى اللّه چنانچه قلب را نباید به غیر حق مشغول كند، صدر و خیال و ملك طبیعت را نباید در غیر حق صرف كند، تا توحید و تقدیس را در تمام نشئات قدم راسخ باشد.

 

 

و اگر جذبه روحى را در ملك طبیعت نتیجه ‏اى جز تعبد و تواضع براى حق حاصل شود، از انانیت نفس بقایایى مانده و سیر سالك در جوف بیت نفس است، نه سیر الى اللّه و غایت سیر اهل اللّه آن است كه طبیعت و ملك بدن را منصبغ به صبغة اللّه كنند و یكى از مراتب و مواطن حدیث شریف كه فرماید از لسان حق تعالى شأنه:

أنَا اللّهُ وأنَا الرَّحْمنُ خَلَقْتُ الرَّحِمَ وَشَقَقْتُ لَها إِسْماً مِنْ إسْمی فَمَنْ وَصَلَها وَصَلْتُهُ وَمَنْ قَطَعَها قَطَعْتُهُ‏ «1».

منم اللّه و منم رحمان، خویشاوندى و رحم را من آفریدم و براى او نامى از نام خودم جدا ساختم، پس هر آن كس كه آن را وصل كند و با خویشاوند بپیوندد، من نیز او را وصل مى ‏كنم و هر كس آن را ببُرد من هم او را مى ‏بُرم.

 

 

شاید همین قطع طبیعت كه ام الأرواح است از موطن اصلى باشد و وصلش ارتیاض آن و ارجاع آن به موطن عبودیت باشد و فى الحدیث:

عَنْ أبی عَبْدِاللّهِ علیه السلام قالَ: إسْتَوْصَوْا بِعَمَّتِكُمُ النَّخْلَةِ خَیْراً فَإنَّها خُلِقَتْ مِنْ‏ طینَةِ آدم‏ «2».

امام صادق علیه السلام فرمود: درباره عمه خودتان، درخت خرما- سفارش نیك كنید كه آن از طینت آدم آفریده شده است.

این حدیث شریف اشاره به همان رحمیت است كه مذكور شد.

 

 

بالجمله، اخراج مملكت ظاهر را از موطن عبودیت و سرّ خود نمودن آن از غایت جهل به مقامات اهل معرفت است و از تسویلات شیطان رجیم است كه هر طایفه را به طریقى از حق تعالى بازدارد، چنانچه انكار مقامات و سد طریق معارف كه قرة العین اولیاى خدا علیهم السلام است و تحدید نمودن شرایع الهیه را به ظاهر كه حظ دنیا و ملك نفس و مقام حیوانیت آن است و غفلت از اسرار و آداب باطنیه عبادات كه موجب تطهیر سرّ و تعمیر قلب و ترقى باطن است، از غایت جهالت و غفلت است و هر یك از این دو طایفه از طریق سعادت و صراط مستقیم انسانیت دور و از مقامات اهل معارف مهجورند.

 

و عارف باللّه و عالم به مقامات باید همه حقوق باطنیه و ظاهریه را مراعات كند و هر صاحب حقى را به حق و حظ خود برساند و از غلو و تقصیر وافراط و تفریط خود را تطهیر كند و ازاله قذارت انكار صورت شریعت كه فى الحقیقه تحدید است و ازاله خباثت انكار باطن شریعت كه تقیید است و هر دو از وساوس شیطانیه و اخباث آن لعین است بنماید، تا طریق سیر الى اللّه و وصول به مقامات معنویه براى او آسان شود.

وَكانَ السَّلَفُ لا یَزالُونَ مِنْ وَقْتِ الْفَرْضِ إلى‏ وَقْتِ الْفَرْضِ فی إصْلاحِ الْفَرضَیْنِ جَمیعاً وَتَرى‏ أهْلَ الزَّمانِ یَشْتَغِلُونَ بِالْفَضائِلِ دُونَ الْفَرائِضِ كَیْفَ یَكُونُ جَسَدٌ بِلا رُوحٍ‏

در گذشته گروهى از بندگان خدا بودند كه زمان بین دو واجب را خرج اصلاح دو واجب مى‏كردند، به این معنى كه نواقص وعیوب واجب قبل را اصلاح نموده و نسبت به واجب بعد به مراقبه و محاسبه بر مى ‏خاستند و خلاصه سعى داشتند براى ورود به واجب بعد، آراسته به شرایط الهیه و مقامات انسانیه گردند.

 

 

عدّه ‏اى در این زمان خالى از آن حال عالى ملكوتى ‏اند، بیشتر در پى علوم مادى‏ اند و همتى براى كسب علوم معنوى باقى نگذاشته، با این كه علوم الهى و معنوى نسبت به علوم دیگر به منزله روح براى جسد است.

از كمال بدبختى و پستى است كه درهاى رحمت الهیه از هر سو به روى انسان باز باشد، ولى آدمى از نسیم جانفزاى آن رحمت، بهره ‏مند نگردد.

 


 

 

 

پی نوشت ها:

(1)- بحار الأنوار: 47/ 211، باب 6، حدیث 54.

(2)- المحاسن: 2/ 528، باب 110، حدیث 768؛ وسائل الشیعة: 25/ 145، باب 78، حدیث 31467؛ بحار الأنوار: 63/ 129، باب 3، حدیث 13.

 

 

شیخ حسین انصاریان/عرفان اسلامی / جلد هفتم




طبقه بندی: مذهبی و دینی، 
برچسب ها: بندگی، عبادت،  
[ چهارشنبه 28 خرداد 1393 ] [ ساعت 10 و 38 دقیقه و 55 ثانیه ] [ عطش ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب